onsdag den 12. november 2014

Jeg nægter at være et offer

Ærligtalt synes jeg det er direkte grotesk, at i et så civiliseret samfund, som det vi lever i, skal en kvinde der har være udsat for vold i et forhold uanset psykisk eller fysisk, selv betale for at få hjælp. Men manden der har været skyld i det, får kastet gratis hjælp efter sig. Hvordan er det rimeligt? 

Jeg har endelig taget bladet fra munden og snakket med min læge og mine forældre. Jeg har fortalt dem hvad der er sket og hvad jeg har gennemgået i løbet af det sidste års tid. Min læge overtalte mig til at jeg skulle have professionel hjælp, til at bearbejde tingene og få redskaber til at komme videre. Jeg fik en henvendelse, så jeg får økonomisk støtte til at betale det, men jeg skal stadig selv lægge 300 kr. pr. samtale, hvilket i og for sig også er helt fint, hvis det ikke var fordi at jeg ved at hvis ham med skægget søgte hjælp for sine aggressionsproblemer, ville han få psykolog og anger management helt gratis. At det på nogen måde kan være okay, kan jeg ikke forstå. 

Efter at have fortalt mine forældre hvad jeg har gennemgået, kan jeg endelig sænke mine parader og give mig selv lov til at være ked af det. Det er svært. Meget svært. Jeg har bare lagt i sengen hele dagen og været helt udmattet. Jeg har grædt. Jeg har grædt meget. Endelig skal jeg ikke opretholde en fasade. Jeg skal ikke hele tiden skynde mig væk, så de ikke spørger ind til hvordan jeg har det. Jeg kan græde hvis jeg vil græde. Jeg kan råbe hvis jeg vil råbe. Jeg kan skrige hvis jeg vil skrige. Jeg kan endelig reagere. Jeg kan endelig give mig selv lov til at reagere. 

Jeg starter til samtale med en psykolog fra næste torsdag. Jeg håber jeg kan få nogle gode redskaber til ikke at være bange hele tiden. Jeg håber jeg kan nå at få styr på mig selv inden han bliver løsladt, så jeg er mere modstandsdygtig. Jeg er bange. Jeg er bange hele tiden. Jeg er træt af at være bange. Så inderligt træt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar